Home
 
   
  bewegende picassoschets
 
 
 
 

CV leden van Furor Musicus

Pieter Affourtit (1963) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Al tijdens zijn studie hield hij zich intensief bezig met de barokviool en historische uitvoeringspraktijk.
Van 1987 - 2000 was hij concertmeester van Das-Neu-Eröffnete-Orchestre.
Verder is hij regelmatig concertmeester bij het Monteverdi-Orchester-München, Capella Figuralis en het orkest van de Nederlandse Bach Vereniging.
Daarnaast was hij van '95 tot '97 lid van het Freiburger Barock Orchester.
Van Pieter Affourtit verschenen talrijke solistische cd-opnamen bij o.a. Erasmus, Calig, Capriccio en CPO.
Naast zijn werkzaamheden als uitvoerend musicus, houdt hij zich bezig met onderzoek naar en het vervaardigen van historische strijkstokken.

Arjen de Graaf (1966) voltooide de opleiding Lichte Muziek/Jazz op viool en
altviool in Hilversum, o.a. bij Gert-Jan Leuverink, Ernö Olah, Ferdinand Povel en Rob Madna. Daarna studeerde hij Noord Indiase klassieke muziek bij o.a. Pandit VG Jog in Calcutta. Barokviool studeerde hij eerst bij Sayuri Yamagata en vervolgens bij Antoinette Lohmann aan het conservatorium in Utrecht. Als barokviolist heeft Arjen de Graaf meegewerkt aan tal van producties van ensembles als het Utrechts Barok Consort, het Arion Ensemble (als concertmeester), Le Concert d`Astrée, Les Talens Lyriques, en de Nederlandse Bachvereniging. Als sessiemuzikant wordt Arjen gevraagd door mensen als Hennie Vrienten, Vincent van Warmerdam en Jina Sumedi; vaak met name om zijn "oosterse touch". Al improviserend en als electrisch violist is Arjen te horen met (jazz-rock) bands als "Stormvogels Alter Ego" en in producties van b.v. Corrie van Binsbergen.

Jan Hollestelle (1947) had als kind vioolles, vanaf zijn 13e jaar leerde hij zichzelf basgitaar spelen. Op zijn 16e kreeg hij zijn eerste contrabasles en studeerde vervolgens aan het Hilversums Muziek Lyceum, waar hij op zijn 21e eindexamen deed.
Eind jaren 60 speelde hij in de Nederlandse productie van de musical Hair.
De jaren daarna maakte hij als basgitarist deel uit van een groep sessiemusici, die een bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de Popmuziek in de Nederlandse platenstudio’s. Hij werkte mee aan vele grammofoonplaten en CD producties en was lid van verschillende Pop, Fusion en Jazz groepen.
Sinds 1980 is hij als docent basgitaar verbonden aan het Hilversums Conservatorium, later aan het Conservatorium van Amsterdam.
Van 1984 tot 2001 was hij lid van het Metropole orkest. Gedurende die periode legde hij zich ook weer meer toe op de contrabas. In het begin van de jaren 90 is hij zich gaan specialiseren in de historische uitvoeringspraktijk, o.a. door lessen te volgen bij Nicholas Pap. Sinds die tijd speelt hij met diverse barokorkesten, en werkt nu uitsluitend als barokmusicus.

Vaughan Schlepp (1956) geeft concerten, lezingen en masterclasses over de hele wereld en heeft tevens een groot aantal radio-, televisie- en cd-opnames gemaakt. Hij heeft als solist met orkesten in Nederland, Australië en Amerika gespeeld. 
Ook heeft hij regelmatig opgetreden in duoverband met zeer uiteenlopende artiesten, zoals bariton Max van Egmond, violiste Lucy van Dael en bassist Hans Roelofsen. Als continuo- en solo-organist speelde hij een belangrijke rol bij de totstandkoming van de succesvolle cd-serie van de complete Bachcantates (2001).
Samen met Antoinette Lohmann nam hij de sonates van J. M. Kraus en de sonates van Margarethe Danzi voor fortepiano en viool op. Als fortepianist en Hammerklavierspeler heeft hij meerdere opnames met Sytse Buwalda gemaakt die, kort nadat ze waren verschenen, in de top tien klassieke opnames van Nederland stonden. Hij is reeds vele jaren muziekdirecteur en -arrangeur voor een operafestival in Friesland en voor het Amsterdams Marionettentheater waarmee hij een aantal succesvolle tournees en opnames heeft gemaakt.

Sarah Walder studeerde cello en viola da gamba bij Catharina Meints aan het Oberlin Conservatorium (USA) waar zij in 1992 cum laude afstudeerde. Daarna behaalde ze een diploma barokcello en studeerde ze violone met Maggie Urquhart aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Sarah geeft concerten met verschillende kamermuziekensembles in Europa en de Verenigde Staten, waaronder L'Alba (vedel) en Apollo’s Fire (the Cleveland Baroque Orchestra) en de Utrechtse Barok Consort.  Zij werkt graag met dansers, vaak met geïmproviseerde en nieuw-gecomponeerd muziek en was onder andere te zien bij een productie met dansgroep Krisztina de Châtel en in ‘Desert Trip’, een productie voor 3 dansers, elektrisch cello en zanger, gecomponeerd door  Tjerk van der Ham.  Met Tjerk op piano en violiste Tessa Zoutendijk speelt ze hedendaags gecomponeerd impro-tango in The Mental Chamber Orchestra.

 

Webdesign Jeroen Hoogeveen